HB Reavis mení tvár nového centra Bratislavy / HB Reavis is changing the face of the new Bratislava downtown

Developer HB Reavis čoskoro naštartuje výstavbu projektu Stanica Nivy, ktorá zásadným spôsobom ovplyvní budúcu podobu nového centra Bratislavy. Okrem toho odhaľuje informácie o veľkej a zásadnej novinke: o novom dopravnom systéme, ktorý má pomôcť k riešeniu dopravy v downtowne, a to v podobe nadzemnej elektrickej dráhy, akéhosi bratislavského monorailu.

V prípade Stanice Nivy, developer už disponuje stavebným povolením a búracie práce na objekte starej stanice a príprave novej by mali začať okamžite na začiatku letných prázdnin. „Dobrou správou pre Bratislavu je, že v lete 2017 štartujeme výstavbu projektu Stanica Nivy. Súčasťou projektov v zóne je aj kompletná obnova ulice Mlynské nivy. Momentálne preverujeme v spolupráci s Mestom najvhodnejší prístup k obnove z hľadiska obmedzenia dopravy. Podľa plánu by mohli Bratislavčania získať už v roku 2018 nový bulvár Mlynské Nivy a v roku 2020 novú autobusovú stanicu,“ uviedol Adrián Rác, výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia. Ulica Mlynské nivy by tak mala byť kompletne uzavretá na 14 mesiacov, počas ktorých sa vybuduje podzemný kruhový objazd s prístupom do podzemných priestorov stanice a nákupného centra. V rovnakom termíne, ako sa začnú búracie práce na starej stanici, 1.7.2017, by sa zároveň mala spustiť prevádzka dočasnej autobusovej stanice južne od ulice Mlynské nivy, v predpriestore OC Bottova. O alternatívnych trasách a dočasných riešeniach dopravy sa bude informovať po uzavretí definitívnej dohody.

Zdroj / Source: HB Reavis
Interiér dočasnej stanice. Zdroj: HB Reavis
Interior of the temporary station. Source: HB Reavis
Plánik dočasnej stanice. Zdroj: EIA
Temporary station - siteplan. Source: EIA

Samotná Stanica Nivy bude tvoriť mohutný komplex, obsahujúci 73.000 štvorcových metrov nákupných plôch a tržnice, 30.000 štvorcových metrov kancelárii a autobusovú stanicu s ďalšími 30.000 štvorcovými metrami. Sprevádzkovaná by mala byť v priebehu roka 2020, náklady na ňu majú dosiahnuť približne 345 miliónov eur. Spolu s ďalšími veľkými projektami v oblasti - od HB Reavisu to je Twin City, Twin City Tower, staršie City Business Center a v budúcnosti ďalší masívny development v priestore dočasnej autobusovej stanice, kde vzniknú kancelárske a retailové plochy dizajnované kvalitným britským štúdiom AHMM, ako aj Sky Parkom od Penta Investments či Cvernovkou od YIT - vzniknú obrovské dopravné nároky, keďže v lokalite budú v jednej chvíli žiť, pracovať a tráviť voľný čas tisíce až desaťtisíce ľudí. HB Reavis preto otvoril možnosť nového a pre Bratislavu revolučného dopravného riešenia: výstavbu monorailu. 

Zdroj / Source: HB Reavis

Bratislavský monorail

Vzhľadom na obrovské nároky, ktoré v štvrti vzniknú už na konci tohto desaťročia, ako aj nemožnosti zabezpečiť obsluhu územia len individuálnou automobilovou dopravou či existujúcou MHD, HB Reavis predložil ideu nadzemnej elektrickej dráhy, ktorá prepojí ľavý a pravý breh Dunaja. Na pravom brehu nadzemka (monorail) vyjde zo stanice Ekonomická univerzita, prejde ku stanici Nové Lido, kde vznikne veľké P+R parkovisko, aby východne od mosta Apollo prešla ku stanici Prístav, kde obslúži nové projekty, ako je Panorama City či Klingerka, ako aj možný development v oblasti Zimného prístavu a Euroveu. Následne nadzemka dosiahne Stanicu Nivy, kde vznikne okrem iného ďalšia hromadná garáž. Monorail tak spojí ťažiskové rozvojové územia v Bratislave formou kapacitnej a ekologickej prepravy. Projektu sú údajne naklonené aj verejné inštitúcie - mesto podľa našich informácii dokonca zvažuje, že by v budúcnosti nadzemka mohla pokračovať až po Trnavské Mýto, kým vláda je pripravená poskytnúť tomuto projektu štatút významnej investície, ktorý umožní zrýchlenie realizácie. Úplne detailný projekt ešte nie je dokončený, pracuje sa na presnom trasovaní, feasibility study a realizačnej dokumentácii. Náklady však HB Reavis odhaduje na 50 miliónov eur, výstavba záchytného parkoviska by mala vyjsť na ďalších 30 miliónov, obe investície chce HB Reavis financovať sám. Monorail by mal rád dokončený v rovnakom čase ako stanicu, teda v roku 2020. 

Zdroj / Source: HB Reavis

Predstava výstavby akéhosi monorailu v Bratislave je rozhodne netradičná myšlienka, no vzhľadom na dané skutočnosti je to vcelku najracionálnejšia cesta, ako riešiť dopravné problémy nového centra mesta. Most Apollo neumožňuje vybudovať trať električky a takisto výstavba nových električkových radiál vedúcich do priestoru nového downtownu je otázkou ešte stále pomerne vzdialenej budúcnosti. Faktom však je, že po roku 2020 aj v kontexte výstavby Nového Lida budú ešte viac rásť nároky na prepravu medzi jednotlivými brehmi Dunaja, nad rámec mimoriadnych nárokov z obrovskej Petržalky. Monorail by však nemal brániť budúcej výstavbe električkových tratí, práve naopak, niektoré už naznačené návrhy (napr. električka cez Euroveu po Košickej) budú takto dávať ešte väčší zmysel. Určite sa treba ešte zaoberať ďalšími aspektmi návrhu - monorail nie je zrovna najmestotvornejší prvok, no vyrastie v území s najvyššími nárokmi na pobytovú kvalitu vonkajších priestorov, zatiaľ naznačené trasovanie vedie priamo cez Národnú kultúrnu pamiatku, návrh predpokladá výstavbu garáží v lukratívnych mestských polohách. Napriek tomu ide o mimoriadny príspevok do diskusie o budúcnosti centra Bratislavy a v prípade realizácie, zásadným spôsobom ovplyvní fungovanie aj tvár bratislavského downtownu, ako aj Metropoly samotnej. 

Možné trasovanie budúcej nadzemky. Zdroj: HB Reavis
Possible route of the new monorail. Source: HB Reavis

Mapa / Map:

____________________
Developer HB Reavis is ready to start the construction of Stanica Nivy, a massive mixed-use complex with the new coach station, shopping centre and offices. This complex, alongside with other finished or planned developments in the area of the new Bratislava downtown, will dramatically influence the life of the city. Because of that, HB Reavis also announced its intention to build the new high-capacity transportation system in form of overground electrical rail - monorail. 

Construction of Stanica Nivy should start in 7/1/2017 as the developer has already received all the approvals and by this time, the temporary coach station will be prepared. The aim is also to reduce traffic pressure as there will be massive closings of streets in the area. New Mlynské nivy st. should be completed within 14 months and whole station will be operational in 2020. When finished, it will contain 73.000 sqm of shops and farmer's market, 30.000 sqm of offices and a coach station. Next to Stanica Nivy, development such as Twin City and Twin City Tower will be finished by the time of completion, as well as Sky Park by Penta Investments and possibly the first stages of Cvernovka by YIT as well. In the future, more projects will rise also on the space where the temporary station will be located. That will create enormous requirements on traffic and HB Reavis brings the proposal of the solution: monorail. 

Monorail will link the new downtown with the transformation area next to Bratislava harbour and development area on the right bank of Danube, where Nové Lido zone is located, as well as the largest housing estate in Bratislava, Petržalka, and Economical University with thousands of students. Nové Lido station should also contain P+R parking facility that should prevent drivers to go to the downtown by car. Developer is trying to get the status of "the investment of high importance" what would allow him to get the the approvals sooner. If that will be a case, new monorail could be finished at the same time as the coach station, thus in 2020. Estimated cost is 50 millions of euro, 30 millions more should be the price of P+R.

Definitely an ambitious plan, the monorail is still an interesting idea how to solve traffic problems of the new downtown. There are still many questions, however, if the monorail will be really built, it will shape the identity of the new city center and the Capital as well. 

(ag)
Zdieľať na Google Plus
    Blogger koemntár
    Facebook komentár

2 komentárov:

  1. škoda že sa pri výstavbe mosta Apollo nepočítalo s možnosťou električky, Takto vznikne vedĺa neho nejaká čudná lávka. Nepozdáva sa mi to.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ani mne. Na elektricku sme uz zvyknuty,tak preco to menit?

    OdpovedaťOdstrániť