Bratislavský obchvat je vo výstavbe / Bratislava bypass is under construction

Dnešným slávnostným poklopaním základného kameňa zástupcami verejného sektoru i súkromného konzorcia Združenie Obchvat Nula, ktoré vyhralo v súťaži na zhotoviteľa tejto dopravnej stavby, sa oficiálne spustila výstavba okruhu, ktorý v budúcnosti obchváti Bratislavu od Jaroviec cez Raču až po rakúsku hranicu severne od Devínskej Novej Vsi a zároveň cesty, ktorá mesto prepojí s južnými časťami Slovenska v úseku od križovatky Prievoz po obec Holice. 

Diaľnica D4, resp. jej prvá etapa, ktorá ide do výstavby, je kľúčovou časťou tzv. obchvatu Bratislavy alebo Nultého okruhu, rozsiahleho projektu, ktorého cieľom je znížiť zaťaženie vnútorného dopravného okruhu a preniesť na vonkajší okruh predovšetkým ťažký tranzit, ktorý teraz prechádza prakticky širším centrom mesta. Najviac sa má odľahčiť najmä Prístavný most, ktorý predstavuje najzaťaženejší cestný úsek na Slovensku. Prvá v rámci tohto projektu budovaná etapa diaľnice D4 je rozdelená na dva úseky, od križovatky Jarovce po Ivanku sever v dĺžke 22,6 kilometra a od Ivanky sever po križovatku Rača v úseku 4,4 km, dokopy teda pôjde o 27 kilometrov diaľnice. Jej súčasťou bude okrem dvoch hĺbených tunelov aj šiesty bratislavský most cez Dunaj. V budúcnosti bude D4 pokračovať tunelom Karpaty smerom k už vybudovanej križovatke pri Stupave a ďalej na rakúske územie. 

Rýchlostná cesta R7 v budúcnosti prepojí Hlavné mesto SR Bratislavu s regiónmi južného Slovenska, pričom sa na území Novohradu pri meste Lučenec napojí na rýchlostnú cestu R2. Úsek z Bratislavy do Holíc, rozdelený na tri menšie úseky (Bratislava-Prievoz až Ketelec, Ketelec až Dunajská Lužná a Dunajská Lužná - Holice), predstavuje prvú časť spojnice, ktorá ide do výstavby. Budovaný úsek R7 dosiahne dĺžku 31,9 kilometra a v rámci neho sa zrealizuje viacero križovatiek (v prípade Bratislavy hlavne veľká prestavba križovatky Prievoz a križovatka Ketelec s D4), ekoduktov a ďalších vyvolaných investícií.

Súťaž na zhotoviteľa tejto stavby vyhralo konzorcium Združenie Obchvat Nula pod vedením španielskej spoločnosti Cintra, ktoré ponúklo výstavbu za náklady 1,7 miliardy eur (D4+R7), v čom sú zarátané ďalšie platby vo výške 52,8 milióna eur, ktoré sa budú konzorciu vyplácať každoročne ďalšie tri desaťročia. Dokončenie výstavby sa odhaduje, v súlade s podmienkami  štátu, v roku 2020.

Hoci je mnohými diaľnica D4 aj rýchlostná cesta R7 veľmi vítaná, keďže dopravne značne odľahčí obciam juhovýchodne od Bratislavy, kde teraz tranzit prechádza priamo jadrom zastavaného územia, a čiastočne odľahčí aj Prístavnému mostu, ich výstavba môže priniesť aj mnoho negatív. Tieto spočívajú napríklad v prenesení dopravnej záťaže, nie eliminovaní, na iné miesta v rámci Bratislavy - v tomto prípade na Bajkalskú ulicu, kde R7 vyústi - ďalej len v malom predpokladanom poklese tranzitu na vnútromestskom okruhu, ktorý sa nezdá byť ako dostatočný vzhľadom na obrovskú cenu, a hlavne v bočných efektoch realizácie ciest, z ktorých sa dá určite očakávať masívny nárast suburbanizácie v zázemí Bratislavy. V nedávnej minulosti rapídnemu nárastu suburbanizácie bránila zvyšujúca sa dopravná záťaž na ceste I/63, to však už čoskoro nebude taký vypuklý problém. O negatívach suburbanizácie sa netreba rozširovať, stačí len povedať, že ide o mor súčasnej civilizácie. Bohužiaľ, je len málo pravdepodobné, že by zodpovedné zložky verejnej správy nejako proti tomuto javu v blízkej dobe zakročili, a preto je reálne, že proklamovaná spása Bratislavy aj juhovýchodnej časti jej metropolitného územia bude nakoniec krutou ranou, ktorá problémy skôr znásobí, ako vyrieši.

Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Združenie Obchvat Nula
Zdroj / Source: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
_________________________
After today's promotional tapping of the foundation stone by the officials of public and private institutions, construction of the long-awaited D4 motorway and R7 expressway has officially started. In the future, D4 will create the Bratislava bypass and R7 will link Bratislava to the regions of Southern Slovakia. In case of D4, section from Jarovce interchange to Ivanka-sever interchange with total length of 22,6 km is going to be built, together with section from Ivanka-sever to Rača interchange (4,4 km) - 27 km in total. As a part of the motorway, also two new tunnels and the new Danube bridge will be constructed. When it comes to R7, the first section from Bratislava to the village of Holice will be built with total length of 31,9 km. D4 and R7 are the parts of a large PPP project, so-called Bratislava bypass with the total cost of 1.7 billion of euro. In the competition, the consortium "Združenie Obchvat Nula" under lead of the Spanish company Cintra was able to deliver the best offer and got the contract to build this infrastructure project. Construction should be finished by 2020. 

While welcomed by many, there are fears that D4 and R7 won't be any help to Bratislava, as it just move traffic problems to the different part of the city, it will bring only small decrease of traffic on the inner-city bypass (D1 motorway) and, most notably, it will be a catalyst for the suburbanization in the metropolitan area. This process, slowed by traffic problems on the roads from the area southeast from the capital, will probably get a new energy and it is highly unlikely that someone will do anything against this plague of modern civilization. It is possible then, that Bratislava bypass will create more problems than it solve. 

(ag) 
Zdieľať na Google Plus
    Blogger koemntár
    Facebook komentár

1 komentárov:

  1. preboha to je taka sprostost o suburbanizacii ako moru..... ako ma proti tomu akoze vlada zakrocit? Ma zdanit rodinne domy? Centralnu ekonomiku sme tu uz raz mali, co kazala obyvatelom, ako sa maju spravat, aky uces maju nosit, ake oblecenie obliekat, kam chodit do skoly....
    Dialnica je aj vyznamny prilev investicii a prosperity, v okoli tejto dialnice sa zacnu stavat obchodne centra, fabriky, restauracie atd, rovnako, ako v okoli obchvatu. Vo svojej podstate autor hovori, ze v roku 2000 sa budoval obchvat zbytocne, kedze len trochu odlahcil Bajkalsku/Roznavsku a nakoniec je aj ten obchvat a aj ta Bajkalska a Roznavska upchata. Ale ekonomicky prinos obchvatu vsetci zamlcaju.....

    OdpovedaťOdstrániť