HB Reavis odhaľuje podobu Stanice Nivy

Developer HB Reavis konečne pristúpil ku zverejneniu dlhoočakávanej podoby projektu Twin City - Sever, ktorej súčasťou bude aj nová Autobusová stanica Mlynské Nivy. Bratislava YIMBY už svojho času publikoval niekoľko predbežných vizualizácii, ktoré už dávali napovedať, ako bude rozsiahly komplex, ktorého súčasťou bude nielen stanica, ale aj nákupné centrum a kancelárske priestory, vyzerať. S finálnymi obrázkami a informáciami dnes prišiel realitný portál TrendReality. Keďže pôvodné informácie, ktoré sme mali, neboli definitívne, zdržali sme sa obšírnejšieho komentára, súčasný projekt však už taký vyzerá byť, čo nám umožňuje vytvoriť si určité závery.

Zdroj/Source: HB Reavis
Podľa nových informácii by celková podlažná plocha komplexu, ktorý sa bude nazývať Stanica Nivy, mala dosiahnuť cca 130 000 metrov štvorcových, z čoho vyše polovicu (70 000) zaberie nákupné centrum, ktoré sa tým stane druhým najväčším nákupným centrom v krajine. Stanica by mala zabrať 30 000 metrov štvorcových a rovnako aj kancelárske plochy v 115 metrov vysokej výškovej budove, ktorá v rámci komplexu vznikne. Nižšia časť komplexu s autobusovou stanicou a nákupným centrom bude mať 5 podlaží, pričom v dvoch podzemných budú lokalizované parkovacie miesta a autobusová stanica. V prvom nadzemnom podlaží by sa podľa predstáv developera mali sústrediť predovšetkým praktické obchody, ktoré využijú aj cestujúci a užívatelia stanice, na druhom nadzemnom podlaží budú odevné značky a na treťom bude gastronomická a relaxačná časť spoločne s tržnicou. Na streche by mal vzniknúť strešný park a k tomu aj ďalšie parkovacie miesta. Čo sa týka dopravného riešenia, zrekonštruovať by sa mali okolité komunikácie, na ulici Mlynské Nivy by mali pribudnúť cyklopruhy a bude tu aj vjazd do podzemných garáží, ktorý bude riešený cez podzemnú okružnú križovatku. Dlhodobo sa už diskutuje o možnosti a potrebe dotiahnuť k autobusovej stanici električkovú trať, tá sa podľa predstáv developera má vybudovať v mieste súčasných okrajových pruhov, nie teda v stredovom páse. Začiatok výstavby sa predbežne očakáva už budúci rok, zrejme v druhej polovici, dokončenie v roku 2019.
Zdroj/Source: HB Reavis
Zdroj/Source: HB Reavis

Zo zverejnených informácií a vizualizácii je zrejmé, že developer sa snaží vyťažiť maximum z potenciálu lokality a existujúcej funkcie. Poloha v prudko sa rozvíjajúcom novom centre Bratislavy, kde sa budujú kancelárske kapacity a bytové domy, v ktorých budú pracovať desaťtisíce zamestnancov a žiť tisíce ľudí, ako i kľúčová autobusová stanica, ktorou denne prejdú ďalšie tisícky, je ako stvorená pre výstavbu nákupného centra. Problematickým faktom je však existencia niekoľkých ďalších vo veľkej blízkosti nového projektu - Eurovea, Central, MY Kamenné námestie, nie až tak ďaleko sú aj nákupné centrá Aupark a Polus City Center - to všetko môže mať zhubné účinky na život vo veľkých častiach mesta. Je pomerne známym faktom, ako negatívne takéto nákupné centrá pôsobia na maloobchodný život, ktorý veľmi pozitívnym spôsobom ovplyvňuje vitalitu a kvalitu života v oblasti, kde sa nachádza. Ďalšie obrovské nákupné centrum mu zasadí ranu a trpieť budú aj ostatné existujúce nákupné centrá, z ktorých sa môžu stať obrovské "domy duchov", ktoré destabilizujú danú lokalitu. Otázna je aj koexistencia centra a autobusovej stanice. Publikované vizualizácie sa zameriavajú na retailovú časť a dopravnú funkciu, ktorá by mala byť kľúčová, prezentujú len minimálne. Komfort cestujúcej verejnosti by mal byť podľa developera maximálny, o čom sa dá zatiaľ celkom zdatne pochybovať. Okrem snahy previesť cestujúcich okolo obchodných prevádzok (ak sa chce človek vyhnúť akémusi sklenenému tunelu) sa to dá demonštrovať aj na vstupoch do stanice - miesto súčasného hlavného vstupu do staničnej haly je nahradené mohutnou monolitickou stenou a výjazdom z podzemných garáží, nehovoriac o absencii prechodov pre chodcov zo zastávky MHD v smere priameho pešieho pohybu. Nové hlavné vstupy sa presúvajú ku zastávkam MHD AS Mlynské Nivy a Svätoplukova, ktoré však vťahujú hlavne do nákupného centra. Ulica Mlynské Nivy, z ktorej by sa mal sformovať nový bulvár so živým parterom, bude lemovaný opäť mŕtvou stenou, ktorú majú vo výške tretieho nadzemného podlažia oživiť vysunuté objekty obchodných jednotiek, čo však pôsobí maximálne nepresvedčivo. Pozitívom je aspoň strešný park a síce konzervatívna, ale decentná podoba výškovej budovy. Celkovo však možno projekt, hlavne v porovnaní s podarenou prvou a druhou etapou Twin City Juh (mimochodom, známe sú aj detaily plánovanej výškovej budovy na rohu ulíc Mlynské Nivy a Karadžičova - mala by mať 24 podlaží so 7-podlažnou podnožou) hodnotiť ako výrazné sklamanie.
Zdroj/Source: HB Reavis
Zdroj/Source: HB Reavis
Podľa zverejnených vyjadrení developera, ktorý konštatuje, že "...množstvo obchodných centier v Bratislave i blízkosť dvoch v okolí nehovorí o miere úspešnosti Nív, ale zvyšuje požiadavky na kvalitu projektu..." sa (inak celkom prirodzene) zdá, že podstatný je pre neho len úspech vlastného projektu. Presne v takýchto chvíľach by malo zakročiť mesto, ktoré by malo využiť všetky prostriedky k tomu, aby nový development nebol prínosný len pre developera, ale aj pre mesto a jeho obyvateľov. Projekt Stanice Nivy v súčasnej podobe nie je prijateľný, ak má Bratislava skutočnú ambíciu premeniť sa na živé, otvorené a pokrokové mesto s vysokou kvalitou života. 
Zdroj/Source: HB Reavis
Zdroj/Source: HB Reavis
Zdroj/Source: HB Reavis via TrendReality
Zdroj/Source: HB Reavis via Trend Reality
_____________________
Developer HB Reavis has finally decided to publish the visuals of the long-awaited project of rebuilding of the area of Mlynské Nivy Coach Station. According to the newest information by real-estate magazine TrendReality, new mixed-use area called Stanica Nivy should contain 130 000 sqm of floorspace, out of which 70 000 should be used for the new shopping center (which will be the second biggest in Slovakia), 30 000 for the new coach station, located in the first underground floor, and another 30 000 in a office tower 115 metres tall. The shopping center will consist of three floors - first will be used for practical services and shops for the users of the bus station, second will contain stores with clothes and third will be primarily used for a marketplace, leisure and gastronomy. One of the few positives of the development will be a large roof garden. Construction of Stanica Nivy should start in 2016 and to be finished by 2019.

However, in general we don't think that this project will be good for anyone else than developer. Construction of another large shopping center in the area with at least three shopping centres near-by and more only slightly more far will have a devastation effect of streetlife and small shops in the closer boroughs. Also the architecture of the complex is heavily oriented on customers of the shopping center rather than users of the coach station and general public, as is expected from the building with such use (coach station) and what's more, in the city center. This is the time, when the city officials can prove their ambitions to change Bratislava onto a modern capital with high quality of life and do something to change the project, so not only developer will profit.

(ag)

Zdieľať na Google Plus
    Blogger koemntár
    Facebook komentár

3 komentárov: